Nordmørslista er en tverrpolitisk valgliste i Møre og Romsdal. Nordmørslista ble formelt stiftet 16. april 2015. Bakgrunnen for at Nordmørslista ble stiftet var systematisk skjevfordeling i Møre og Romsdal over lang tid, der de to andre fogderiene, Sunnmøre og Romsdal, ble tilgodesett på bekostning av Nordmøre. Den direkte foranledningen til at Nordmørslista ble stiftet, – «dråpen som fikk begeret til å flyte over», – var beslutningen om å legge ned sykehuset i Kristiansund til fordel for nytt sykehus i Molde i desember 2014.

Nordmørslista stilte første gang til valg ved fylkestingsvalget 2015, og fikk 4 representanter på fylkestinget med veldig gode valgresultater i flere kommuner på Nordmøre.

Nordmørslista stilte til valg ved stortingsvalget 2017, men fikk da ikke nok stemmer til å få inn noen representanter på stortinget.

I 2019 stilte Nordmørslista igjen til valg ved fylkestingsvalget i Møre og Romsdal, og stilte da også til valg ved kommunevalget i Aure, ved kommunevalget i Kristiansund og dessuten i et valgteknisk samarbeid i Smøla kommune gjennom den lokale lista Smøla til Trøndelag.

Ved fylkestingsvalget gikk Nordmørslista her tilbake fra det gode resultatet i 2015, og fikk inn 2 representanter på fylkestinget. I Aure fikk Nordmørslista også inn 2 representanter, og lista Smøla til Trøndelag fikk inn 1 representant. I Kristiansund fikk Nordmørslista inn 8 representanter. I perioden 2019 – 2023 var Nordmørslista dermed det største opposisjonspartiet i Kristiansund, og hadde den nest største partigruppen i bystyret.

Ved fylkestingsvalget i 2023 fikk Nordmørslista inn 1 representant i fylkestinget. Ved kommunevalget i 2023 fikk Nordmørslista inn 5 representanter i bystyret i Kristiansund.

På årsmøtet 3. mars 2026 ble det vedtatt å ikke stille til valg igjen i 2027, og at Nordmørslista som organisasjon skal oppløses etter inneværende valgperiode. I samsvar med Nordmørslistas vedtekter ble dette vedtaket stadfestet i ekstraordinært årsmøte tre måneder etterpå, 10. juni 2026. På ekstraordinært årsmøte ble det videre stadfestet at Nordmørslista som organisasjon opprettholdes ut valgperioden. Det legges til grunn at Nordmørslista som organisasjon skal bestå ut valgperioden 2023 – 2027 som følge av Nordmørslistas forpliktelser overfor velgerne. Nordmørslista har i valgperioden valgte representanter i bystyret i Kristiansund og på fylkestinget i Møre og Romsdal. Det er en forutsetning for å oppfylle kontrakten med velgerne at organisasjonen består ut valgperioden. Sett i sammenheng med vedtaket om oppløsning, legges det til grunn at Nordmørslista som organisasjon skal være avviklet ved utgangen av 2027. Det ekstraordinære årsmøtet valgte sittende styre som avviklingsstyre. Avviklingsstyret får ansvar for å avvikle Nordmørslista som organisasjon i etterkant av inneværende valgperiode og innen utgangen av 2027. Det ble videre vedtatt en pressemelding.